Autiklassen verdienen plek in Amsterdams onderwijs

Op initiatief van VVD-woordvoerder onderwijs, Werner Toonk, wordt vandaag door de gemeenteraad gesproken over de mogelijkheden die kinderen met een autistische stoornis hebben in het Amsterdamse onderwijs.

Op initiatief  van VVD-woordvoerder onderwijs, Werner Toonk, wordt vandaag door de gemeenteraad gesproken over de mogelijkheden die kinderen met een autistische stoornis hebben in het Amsterdamse onderwijs. Vaak vallen deze kinderen tussen wal en schip: in een gewone klas kunnen ze (nog) niet mee  komen en een zorginstelling is net een brug te ver.

Werner Toonk: “Het kan in onze stad niet zo zijn dat kinderen die graag naar school willen ongewild thuiszitten. Wij willen dat de stad zich inspant voor het instellen van ‘autiklassen’. Dat zijn klassen waarin maximaal acht kinderen met een autistische stoornis een individueel leerprogramma en extra begeleiding ook buiten de lessen zoals op het schoolplein krijgen.”

Nederland telt ongeveer 160.000 mensen met een autisme spectrum stoornis, waarvan 25.000 kinderen. Een deel van deze kinderen zit ongewild thuis en kan niet naar regulier of speciaal onderwijs of is daarin vastgelopen dan wel verwijderd. Ook in Amsterdam zitten kinderen onvrijwillig thuis. Volgens stichting Mama Vita zitten er in Amsterdam zo’n 400 kinderen met een autistische stoornis ongewild thuis.