Eric Wiebes verkozen tot beste wethouder van Amsterdam!

Vanavond is in De Balie bekendgemaakt dat Eric Wiebes is verkozen tot beste Amsterdamse politicus van het jaar in de categorie beste wethouder! VVD Amsterdam is er bijzonder trots op dat een wethouder uit haar gelederen is verkozen tot beste politicus.

Tot afgelopen dinsdag kon iedereen stemmen op de genomineerden. De Amsterdamse Politicus van het Jaar is een initiatief Het Parool, AT5 en De Balie. De genomineerden zijn voorgedragen door een deskundige jury van oud-politici en Amsterdammers die de gemeentepolitiek op de voet volgen. Lees hieronder hun rapport over Eric:

De jury over Eric Wiebes

De jury is laaiend enthousiast over VVD-wethouder Eric Wiebes, die de laatste drie jaar indruk maakte door als een tornado over zijn portefeuilles, verkeer en ICT, heen te gaan. Het beste voorbeeld van zijn succes volgens de jury? ‘’Hij kreeg GroenLinks en de VVD op een lijn, nota bene op het parkeerdossier, waar ze al jaren over kibbelen. Heel knap gedaan’’.

Maar er zijn meer voorbeelden. De jury noemt de Noord/Zuidlijn, die hij ‘’uit de shit heeft getrokken’’, en de opknapbeurt van de Utrechtsestraat, die bewoners en ondernemers bijna tot wanhoop dreef, maar uiteindelijk door kordaat ingrijpen van Wiebes toch tot een goed einde kwam.

Bij een enkel jurylid zijn twijfels, want goede plannen zijn mooi, maar ze moeten ook worden uitgevoerd. ‘’De toekomst zal leren of hij een topbestuurder is, of een consultant: fly in, shit all over the place and fly out’’.

Toch werd de nominatie unaniem gesteund. ‘’Want hij staat voor zijn zaak en durft keihard tegen de wens van zijn partij in te gaan. Bijvoorbeeld door te eisen dat fietsers onder het Rijksmuseum door mogen rijden’’.