VVD positief over jaarrekening: Belangrijke stap naar gezonde stadsfinanciën

Op 11 juni werd in de gemeenteraad de jaarrekening 2013 behandeld waarmee het College van Burgemeester en Wethouders verantwoording aflegt over de bereikte resultaten in 2013. VVD Amsterdam is van mening dat de jaarrekening 2013 op positieve wijze blijk geeft van wat er in het afgelopen jaar en in de afgelopen bestuursperiode allemaal bereikt is in Amsterdam en gelooft dat dit, met aandacht voor enige punten van zorg en goed beleid, een goede basis zal zijn voor een blijvend financieel gezonde toekomst voor Amsterdam.

Op 11 juni werd in de gemeenteraad de jaarrekening 2013 behandeld waarmee het College van Burgemeester en Wethouders verantwoording aflegt over de bereikte resultaten in 2013. Het rekeningresultaat bedroeg als gevolg van enkele grote meevallers €262,5 miljoen. Omdat dit de laatste jaarrekening van het zittende stadsbestuur is biedt deze ook de gelegenheid om terug te kijken op de afgelopen collegeperiode.

Financieel woordvoerder Marianne Poot: “De afgelopen vier jaar is enorm veel bereikt in Amsterdam. Zo hebben we ieder jaar afgesloten met een positief resultaat, is het weerstandsvermogen van de stad op peil, zijn de ingezette bezuinigingen voor 99% behaald of liggen ze op schema. Daarnaast zijn de financiën van het vereveningsfonds op orde gebracht en stromen ieder jaar bijna twee keer zoveel mensen uit de bijstand dan in de vorige bestuursperiode. Kortom: Resultaten om trots op te zijn.”

Voor de VVD is het van groot belang dat dit alles is bereikt zonder de lasten voor de Amsterdammers te verhogen. De lokale lasten zijn zelfs licht gedaald, terwijl ze in de andere drie grote steden licht gestegen zijn.

Daarnaast waren er ook zaken waar VVD Amsterdam minder tevreden over is:
Zo werd naar aanleiding van het debacle met de 188 miljoen aan ten onrechte uitgekeerde Woonkostenbijdrage pijnlijk duidelijk dat gemaakte afspraken en corncernregels, waaronder bestedingslimieten, niet altijd door de gemeente werden nageleefd. “Eigenlijk was deze grote blunder een ‘blessing in diguise’. We weten nu in ieder geval wat er niet goed gaat in de organisatie en ik hoop dat de lessen hieruit getrokken worden gemeentebreed zullen worden toegepast”, aldus Marianne Poot. Ook vroeg zij duidelijkheid van het stadsbestuur over de rechtmatigheid van de afwaardering van de Rokingarage, waarover de accountant en de gemeente van mening verschillen en de aanbestedingsregels die DIVV bewust niet nageleefd zou hebben.

Marianne Poot: ”Een punt waarover bij mij ook enige zorgen zijn gerezen zijn de stadsdelen waarvan slechts twee van de zeven voldoen aan de gemeentelijke weerstandsnorm. Daarom heb ik het College gevraagd ons na de zomer op de hoogte te stellen van de financiële stand van zaken rondom de bestuurscommissies en de stadsdelen.”

Voor de toekomst acht de VVD het van groot belang dat het stadsbestuur zich zal inspannen om de voorspelbaarheid van de jaarrekening substantieel te vergroten om al te grote overschotten, of erger: tekorten, te voorkomen.

Van groot belang voor de stadsfinanciën zijn ook de talrijke ontwikkelingen die op Amsterdam afkomen. Enerzijds de vele veranderingen die Amsterdam zelf in gang heeft gezet en anderzijds de drie decentralisaties in de zorg die op ons afkomen. Marianne Poot: “Geen sinecure en een behoorlijke uitdaging.We zijn veel gewend; kijk maar naar de drie bezuinigingsoperaties die tegelijkertijd zijn uitgevoerd. Maar het is mijns inziens wel zeer noodzakelijk om een goede masterplanning te hebben van al deze verandertrajecten.“

VVD Amsterdam is van mening dat de jaarrekening 2013 op positieve wijze blijk geeft van wat er in het afgelopen jaar en in de afgelopen bestuursperiode allemaal bereikt is in de stad en gelooft dat dit, met aandacht enige punten van zorg en goed beleid, een goede basis zal zijn voor een blijvend financieel gezonde toekomst voor Amsterdam.