Vraagtekens bij gebrekkige bezorging politie-uniformen in Amsterdam

Op 14 januari jl. berichtte AT5 dat de bezorging van politie-uniformen verre van vlekkeloos verloopt in Amsterdam. Uniformen worden bezorgd bij ex-agenten, bij de buren achtergelaten, voor de voordeur of een onder een vuilnisbak neergezet en zelfs bezorgd door een Top 600-crimineel. VVD woordvoerder Dilan Yeşilgöz-Zegerius: "Dit kan echt niet. De veiligheid van politieagenten en Amsterdammers komt in het geding. Wij willen weten wie er verantwoordelijk is voor de bezorging en hoe die beter kan.”

In 2016 verdwenen er 41 politie-uniformen tijdens de bezorging en onlangs werd een woning door twee nepagenten overvallen waarbij gedreigd werd met een vuurwapen. Volgens de Vakbond ANPV vindt de politie het zelf ophalen van uniformen door agenten te duur qua logistiek en personeelskosten. Wat de VVD betreft is de verspreiding van politie-uniformen aan een drastische herziening toe en daarom heeft Yeşilgöz-Zegerius vragen aan het stadsbestuur gesteld.