Op voorstel VVD en CDA straatintimidatie strafbaar in Amsterdam

Op initiatief van VVD en CDA is straatintimidatie vanaf maart 2017 strafbaar in Amsterdam. VVD woordvoerder Veiligheid Dilan Yeşilgöz-Zegerius: “Alle Amsterdammers, of ze nu vrouw, homo of transgender zijn, moeten veilig over straat kunnen. De VVD heeft er jarenlang op aangedrongen en eindelijk is het gelukt, Amsterdam stelt straatintimidatie strafbaar. Hiermee geven we als stad een stevig signaal af dat we deze straatterreur onaanvaardbaar vinden.”

Straatintimidatie wordt vanaf maart 2017 strafbaar gesteld in de APV. Naast deze maatregel zet de gemeente in op verdiepend onderzoek, preventieve activiteiten, wijkaanpak, betere voorlichting over het handelingsperspectief voor slachtoffers en omstanders, een voorlichtingscampagne en monitoring.

CDA Fractievoorzitter Diederik Boomsma: “Dit is een breed pakket aan maatregelen om duidelijk te maken dat Amsterdam straatintimidatie niet tolereert.”

In Amsterdam worden vrouwen regelmatig op straat geconfronteerd met intimiderende, seksuele opmerkingen. Tijdens een onderzoek gaf 59% van de ondervraagden aan het afgelopen jaar geconfronteerd te zijn met een of meerdere vormen van (seksuele) straatintimidatie. Onder vrouwen van 15 tot 34 jaar was dit zelfs 83%. Twee mannen of twee vrouwen die hand in hand lopen worden regelmatig nageroepen terwijl Joodse Amsterdammers vaak niet met een keppeltje over straat kunnen lopen zonder lastig gevallen te worden.

VVD en CDA dienden in 2016 een initiatiefvoorstel in om straatintimidatie te bestrijden. De gemeenteraad behalve GroenLinks stemde hiermee inHet voorstel van het college om straatintimidatie strafbaar te stellen werd aangenomen met stemmen van GroenLinks, Partij voor de Dieren en D66 tegen.

Lees hier het voorstel van VVD en CDA, hier de reactie van het college en hier het voorstel om straatintimidatie strafbaar te stellen.