VVD regelt permanente handhaving Damgebied

Dankzij de VVD komt er een proef met een permanent handhavingsteam in burger in het Damgebied. VVD-fractievoorzitter Marja Ruigrok: “Permanente handhaving in een van de drukste gebieden van Amsterdam is hard nodig om afvalveroorzakers te beboeten. Daardoor houden we het ontstaansgebied van onze mooie stad schoon.”

Voor de proef komt voor de periode van een jaar €700.000 beschikbaar. Voor dat geld kan er van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat een handhavingsteam in burger aanwezig zijn in het gebied Dam-Damrak-Damstraat. Handhavers die niet het gebruikelijke blauw-zwarte uniform dragen worden in Amsterdam reeds sporadisch ingezet. VVD-woordvoerder Openbare Ruimte Rik Torn is blij dat dit team in burger actief zal zijn. “Van handhaving in burger gaat op termijn een preventieve werking uit, doordat bekend wordt dat in dit gebied het extra onverstandig is om je niet aan de regels te houden”, aldus raadslid Torn.

De proef, ingediend in het kader van de Voorjaarsnota, zal op voorstel van de VVD vanaf 2018 worden gestart.