VVD wil snel meer duidelijkheid aanpak radicalisering

Ook na het debat over de aanpak van radicalisering blijft de VVD vragen hebben. VVD-raadslid Marianne Poot: “Het is goed dat de burgemeester hand in eigen boezem steekt en zoveel mogelijk openheid wil geven. Wij hebben echter nog steeds vragen en ook de nieuwe berichtgeving in de Telegraaf over een stage bij een IS-ronselaar roept veel nieuwe vragen op. De VVD blijft vinden dat de onderste steen boven moet komen.”

Belangenverstrengeling, fraude, antiradicaliseringsmedewerkers die in de praktijk zelf radicaal blijken: het zijn geen opzichzelfstaande incidenten, vindt Poot: “Er zijn structureel zaken fout gegaan. Het is goed dat de burgemeester erkent dat er fouten zijn gemaakt, maar we zitten nog steeds met veel vragen. Het is zaak dat deze vragen snel worden beantwoord, want deze aanpak moet boven iedere twijfel verheven zijn.”

Tijdens het debat over de aanpak van radicalisering kondigde de burgemeester een aanvullend debat aan over dit onderwerp. Ook liet hij weten de resterende vragen schriftelijk te zullen beantwoorden. Poot: “We hopen erg dat een extra debat en een schriftelijke beantwoording van de openstaande vragen meer duidelijkheid biedt. Ook willen we weten hoe de anti-radicaliseringsaanpak er in het vervolg uit komt te zien. Transparantie en openheid zijn nodig om deze aanpak weer aanzien te geven.”